جدیدترین مطالب سایت
خانه » سرگرمی » شعر و ترانه، متن ادبی » گفتگویی درباره داستان‌های حکمت‌آموز جامع (ذن جامع)

گفتگویی درباره داستان‌های حکمت‌آموز جامع (ذن جامع)

مصاحبه سرویس دین و اندیشه خبرگزاری کتاب با استاد یحیایی. درباره کتاب «داستان‌های حکمت‌آموز جامع (ذن جامع)»

بهترین خبر – به نام حضرت حق. سلام و عرض ادب خدمت استاد یحیایی.

سایت بهترین خبر

داستان‌های حکمت‌آموز جامع

۱) هدف اصلی از تالیف و انتشار این کتاب در چه مواردی بود؟

با سلام و خدا قوت خدمت شما

جواب سئوال ۱) هدف اصلی از نوشتن و انتشار کتاب «داستانهای حکمت‌آموز جامع» چندین مورد می‌باشد؛ اول اینکه: در این کتاب سعی شده تمامی روش‌های مفید برای کسب خودشناسی و خداشناسی، به‌صورت قابل درک و فهم برای علاقمندان، به‌رشته تحریر درآید. دوم اینکه: هنرجویان «طریقت هنرهای رزمی جامع» با خواندن این کتاب متوجه خواهند شد که، منظور از هنرهای رزمی فقط مشت و لگد و بدنسازی و قدرت بدنی و یادگرفتن تکنیک نیست؛ بلکه بُعد دیگری از وجود انسان است که در علوم «ذِن» مدفون شده، و ما باید آن دفینه با ارزش را از قعر چاه جهل و نادانی به بیرون و روشنایی بکشیم و در نهایت از آگاهی‌هایی که برایمان به ارمغان خواهد آورد، نهایت استفاده را برای پیشرفت خود و اطرافیانمان ببریم؛ انشاءالله. [ذِن: ذِن یعنی، تعمق در ماوراء اندیشه‌ها و …]. سوم اینکه: باتوجه به تحقیقات و تجربه‌هایی که در این زمینه کسب کردم، متوجه شدم، آنهایی که علاوه بر کسب معلومات مربوط به شغل خودشان، علوم «ذِن» را هم فرا گرفته و از آنها در راه درست استفاده می‌نمایند، به مراتب پیشرفتشان کامل‌تر و سریع‌تر از دیگران می‌باشد. به‌همین‌خاطر، نیّت کردم که با نگارش این کتاب، راهنمای خوبی برای روندگان سیر و سلوک الی‌الله در «طریقت دانایی هنرهای رزمی جامع» قرار دهم؛ انشاءالله.

این کتاب می‌تواند شما را به وادی و بُعد تازه‌ای از وجود انسان هدایت نماید. اگر کسی با نیّت پاک و الهی این کتاب را با صفای دل بخواند، مطمئناً به اَسرار بی‌شماری پی برده و گشایش وصف‌ناپذیری در زندگی‌اش اتفاق خواهد افتاد؛ انشاءالله.

۲) داستان‌ها به قلم خود جناب‌تان است یا پیشتر به صورت شفاهی وجود داشته‌اند؟

جواب سئوال ۲) داستان‌های موجود در این کتاب تماماً واقعی بوده و برخی در زمانهای قدیم و برخی در زمان معاصر، برای بزرگان و اساتید محترم اتفاق افتاده است. در مجموع، بیشتر این داستان‌ها برای شخص نویسنده در طول دوره کلاسهای آموزشی، به‌صورتهای مختلف تجربه شده است که نویسنده آنها را به‌صورت نثر ساده و روان و قابل درک و فهم برای همگان، به‌رشته تحریر درآورده است.

۳) برخی از کسانی که نام‌شان در پیشگفتار درج شده چون «تیسن دشی‌مارو»، «ایرمگارد اشلوگل»و… برای مخاطبان ایرانی ناشناس‌اند، لطفا این چهره ها را معرفی کنید.

جواب سئوال ۳) در قسمت خواننده گرامی کتاب، از افرادی نام برده و از آنها تشکر شده است. این افراد، کسانی بوده‌اند که نویسنده این کتاب، از مطالب کتابهای آنها به‌صورتهای مختلف استفاده کرده‌اند. آنها نویسندگان، مترجمین و اساتیدی می‌باشند که برای راه طریقت دانایی، زحمت زیادی کشیده‌اند، و جا داشت که از آنها تشکر می‌شد. در ضمن، برای شناخت این افراد، می‌توانید به انتهای کتاب در قسمت فهرست منابع رفته و با تهیه و خواندن کتابهای ایشان، بیشتر با آنها و دیدگاهشان آشنا شوید.

۴) آیا «استاد بروسلی» درج شده همان بازیگر مشهور سینماست؟‌ اگر آری که «شاید مخاطبان ایرانی با بروسلی و… بیشتر از دریچه سینما آشنا باشند و چیزی از سیر و سلوک آن‌ها ندانند. لطفا روی دیگر زندگی این هنرمند را بیان بفرمایید.» و اگر خیر که «درباره زندگی و هنر او توضیح دهید.»

جواب سئوال ۴) استاد «بروس‌لی» کسی بود که هنرهای رزمی و مخصوصاً «کونگ فو» را از حالت انحصاری و مرموز بودن خارج کرده، و به تمام مردم جهان شناساند. [کونگ فو: کونگ فو یعنی، طریقت دانایی – انسان دانا – خردمند]. بیشتر مردم جهان، ایشان را یک بازیگر سینمای رزمی می‌دانند؛ ولی باید به این نکته توجه داشت که ایشان تمامی توان و قدرت خودش را از طریق علم و شناخت «فلسفه و حکمت» مربوط به «طریقت هنرهای رزمی» و مخصوصاً علم «ذِن» کسب کرده بود. در این کتاب سعی شده که جنبه‌های «فلسفی، حکمت، ذِن، تفکر، تعمق، تنفس و تعقل» مربوط به «طریقت هنرهای رزمی»، به بهترین شکل ممکن، برای آگاهی علاقمندان به‌رشته تحریر درآید؛ باشد که راهنمای راه کسانی باشد که حقیقتاً می‌خواهند در «طریقت هنرهای رزمی جامع»، به اوج توانایی خود (خودشناسی و خداشناسی) دسترسی پیدا کنند؛ انشاءالله.

۵) آیا قرار است کتاب مجلدات دیگری نیز داشته باشد؟

جواب سئوال ۵) این کتاب، جلد اول، از سری کتابهای «داستانهای حکمت‌آموز جامع» می‌باشد. و به امید خداوند حکیم و دانا، در آینده‌ای نه‌چندان دور، جلدهای بعدی آن، منتشر خواهد شد و در دسترس علاقمندان «طریقت دانایی» قرار خواهد گرفت؛ انشاءالله.

۶) تعریف ذن چیست؟

جواب سئوال ۶) معنی ذِن بسیار عمیق‌تر از کلمات است که بتوان آنرا بر روی صفحات سفید به‌رشته‌یِ نگارش درآورد. کسانی که در طریقت دانایی، سالهای سال به ذِن نشسته‌اند، آنرا برای درک بهتر، به شاگردان و اطرافیان خود به‌صورتی ساده و قابل درک و فهم، چنین معنا کرده‌اند:

ذِن یعنی، تعمق در ماوراء اندیشه‌ها. یعنی، رهایی از تمامی بندهای جهل و نادانی. یعنی، پرورش خودآگاه و ناخودآگاه که ماوراء هرگونه دوگانگی و ریا و تزویر است. ذِن از واقعیت‌ها سخن می‌گوید، نه از تصورات به‌ظاهر منطقی.

راه ذِن راه درون است؛ راه جان است؛ به خود اندیشیدن، غبار روبی فکری و روشن شدگی است. یک را در بسیار یافتن و بسیار را در یک دیدن، می‌باشد.

واژه ذِن از واژه سانسکریت «دهیانا = دیانا»(dhyana) گرفته شده که به نگارش چینی «چان»(chan) و به گویش ژاپنی «ذِن»(zen) خوانده می‌شود. این واژه در فرهنگ لغت فارسی در کشور ایران، برابر با «مراقبه»، «ژرف اندیشی» و یا «تفکر» معنی می‌شود.

ذِن دو راه و طریقت اساسی دارد؛ یکی «بودایِ» هندی و دیگری «لائو تزویِ» چینی. این مکتب حامل همه‌یِ بینش‌های این دو می‌باشد، و جنبه‌یِ عمیق در خود دارد. زمانی راه اشراق و کشف‌و شهود «بودا» که «دهیانا» خوانده می‌شود، با راه «لائو تزو» که «تائو»(tao) بود، در یک‌جا به یکدیگر رسیدند و خط سومی به‌نام «ذِن»(zen) را به جهانیان عرضه نمودند.

سالها از مکتب «ذِن» گذشت، تا اینکه در سال ۱۳۷۳ توسط اینجانب «محمّدرضا یحیایی»، بعد از سالها پژوهش و ریاضت در این طریقت، نکات مثبت و مفید تکنیک‌های «دهیانا»، «تائو» و «ذِن» را با مکتب اسلام و مخصوصاً شیعه (ائمه اطهار (ع)) ممزوج نمودم و حاصل آن‌را «ذِن جامع» نامگذاری نمودم.

«جامع» یکی از نام‌های خداوند متعال است. یکی از صفات خداوند حکیم است. نام دیگر قرآن‌کریم است. یکی از نام‌های حضرت امام زمان (عج) می‌باشد.

لذا اینجانب پژوهش‌های خود را در سایه‌یِ تز جامع انجام دادم، و عنوان «جامع» را برای نتایج تحقیقاتم برگزیدم. مثل: ذِن جامع- طریقت هنرهای رزمی جامع- طب سنّتی جامع- علوم روحی جامع- تای چی جامع- یوگای جامع- سلاح‌های رزمی جامع- و … . زیرا به حق، اگر ما در تمام کارهایمان، هدف از خلقت و مأموریت الهی خودمان را درک نکنیم، و در راه رسیدن به این هدف در این دنیای فانی و زودگذر قدم برنداریم، دیگر هیچ امیدی به زندگی حقیقی و خوب، چه در این دنیا، و چه در آخرت نخواهیم داشت.

حضرت امام رضا (ع) می‌فرمایند:

«داناترین مردم کسی است که بیشتر دانش دانشمندان را جمع‌آوری نموده و فراگرفته باشد.»

۷) رابطه ذن با دین چگونه است؟

جواب سئوال ۷) رابطه‌یِ ذِن جامع با دین، رابطه‌ای بسیار تنگاتنگ و نزدیک می‌باشد. هدف دین، نزدیک کردن انسانها به خداوند متعال می‌باشد (خودشناسی و خداشناسی)؛ و هدف ذِن جامع، تفکر کردن در پیرامون، خلقت مخلوقات، نعمت‌های الهی، …، هدف از خلقت مخلوقات، و مخصوصاً طریقه‌یِ درست رسیدن به خودشناسی و خداشناسی می‌باشد.

اگر خوب به سنّت حضرت رسول گرامی اسلام، محمّد مصطفی (ص) و ائمه اطهار (ع) نگاهی عمیق بی‌اندازیم، متوجه این موضوع خیلی مهم می‌شویم که همه‌یِ این بزرگواران، در تمام لحظات زندگی خود، در حالت «ذِن جامع» به‌سر می‌بردند. به همین‌خاطر، آنها هیچ عملی (پندار، گفتار و کردار) برخلاف دستورات خداوند متعال و حکیم، انجام نمی‌دادند.

حضرت رسول گرامی اسلام، محمّد مصطفی (ص) می‌فرمایند:

«همانا من بین شما دو چیز گرانبهاء از خود برجای می‌گذارم، کتاب خدا (قرآن کریم) و عترتم (اهل بیت) خود را، و همانا این‌دو هرگز از همدیگر جدا نمی‌گردند تا در کنار حوض (چشمه‌یِ کوثر) بر من وارد شوند.» (حدیث ثقلین)

منظور از عترت، همان سنّت پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمّد مصطفی (ص) و طریقت زندگی سالم و جامع خاندان به حقّش، ائمه اطهار (ع) می‌باشد که ما انسانها باید زندگی آنها را مانند الگویی مقدّس در تمامی مراحل زندگی خود قرار دهیم. «ذِن جامع» یعنی الگو برداری از بهترین مخلوقات خداوند متعال، که همانا پیامبران الهی (ص) و امامان معصوم (ع) می‌باشد.

حضرت عیسی مسیح (ع) می‌فرمایند:

«با کسی همنشینی کنید که دیدنش شما را به یاد خدا آورد، و گفتارش به علم شما بیفزاید، و کردارش شما را به آخرت تشویق کند.»

۸) آیا میتوان کارکردهای ذن را از دین نیز انتظار داشت؟

جواب سئوال ۸) در زمانهای قدیم، کارکردهای ذِن را نمی‌شد بطور صد درصد از دین انتظار داشت. ولی خوشبختانه با آمدن تز «جامع»، نه تنها اینکار میسر شده، بلکه درک عمیق‌تر و روشن‌تری از دین مبین اسلام و خاصّه‌یِ آن (شیعه) به دنیای کسانی‌که به ذِن می‌پردازند، وارد شده است. همچنین کسانی‌که به دین مبین اسلام و خاصّه‌یِ آن (شیعه) مشرّف شده‌اند، درک عمیق‌تر و روشن‌تری از طریقت دانایی جامع (ذِن جامع) خواهند داشت. در مجموع، با کنار همدیگر قرار دادن دین اسلام و تز «جامع»، وارد مرحله‌یِ نوینی از ارتقاءِ سطح مسلمانان جهان خواهیم شد؛ یعنی، اسلام جامع (شیعه جامع)؛ انشاءالله.

در حال حاضر، ما در آخرالزمان زندگی می‌کنیم. جهانِ ما را فساد و تباهی و بی‌بند و باری و جنگ و خونریزی و … فرا گرفته است. برای خروج از این گرداب هلاکت، لازم است‌که تمامی جهانیان، خود را از دست یکسری شهوات و بت‌پرستی‌های مدرن خلاص کنند. تز «جامع»، یکی از راه حل‌های این معضل جهانی می‌باشد.

«تز جامع» یک مکتب، سَبک، سیستم، طریقت، دانش و آگاهیِ جدیدی می‌باشد که برای پیشرفت انسانها در همه‌یِ زمینه‌ها و ابعاد جسمی، ذهنی و روحی، و در تمامی امورات زندگی دنیوی و اخروی، کاربرد دارد.

«تز جامع» می‌گوید: بدون تعصب، پیش‌داوری و قضاوت باید به محیط پیرامون خود نگریست؛ و تمامی مشاهدات خود را بدون هیچ‌گونه تغییری، مورد بررسی قرار داد.

«تز جامع» می‌گوید: در «مکتب جامع»، هر چقدر درجات شاگردان و اساتید بالاتر می‌رود، آنها، خدمتگذارتر، خاکی‌تر، زحمتکش‌تر، و متواضع‌تر می‌شوند. این است روحیه‌یِ برگزیدگان جامع.

«جامع» به ما می‌گوید که، خداوند، انسان را اشرف مخلوقات خلق کرد. آنگاه به انسان امر کرد که، به تمامی آفرینش خداوند از روی تفکر و تعمّق و تدبّر نگاهی ژرف نماید، شاید که رستگار شود. زمانی‌که خداوند به‌عنوان خالق، به مخلوق خودش دستور واضحی می‌دهد، پس تحمل و ظرفیت آنرا هم در نظر گرفته است. زمانی‌که انسان به خودش بی‌اندیشد، که: از کجا آمده‌ام؟ منظور از خلقتم چیست؟ باید چه‌کاری انجام دهم تا رستگار شوم؟ به کجا می‌روم؟ و … دیگر نمی‌تواند بی‌تفاوت و بی‌هدف در زندگی قدم بگذارد و به دام «روزمره‌گی» اسیر شود.

عاقل‌ترین و خردمندترین مردم کسی است‌که مفیدترین و جامع‌ترین عُلوم را برای پیشرفت و آگاهی خود، از اهل فن آن علم، فرا گرفته و در نزد خود گردآوری نموده باشد؛ این شخص یک «دانشمند» است. دانشمندی که به علم خود عمل نماید، به حکمت خواهد رسید و «حکیم» می‌گردد.

عزیزان من، از روزی که به تز «جامع» وارد شدم، زندگی‌ام به‌طور چشم‌گیری متحوّل شده و «جامع» گردیده است. به ‌همین‌خاطر، شما را به «جامع» شدن دعوت می‌نمایم. زیرا حداقل مزایای زندگی «جامع»، همانا احساس امنیت و آرامش و توانایی در مقابل مشکلات می‌باشد. همچنین با وارد شدن به زندگی «جامع» دیگر وقتی برای کارهای غیر ضروری و مخصوصاً گناه کردن، نمی‌ماند. زیرا برنامه‌ریزی زندگی‌تان در دستان خودتان می‌باشد، نه در دستان دیگران. افراد «جامع» همیشه در یکی از وضعیت‌های زیر بسر می‌برند:

«آموزش دیدن، تدریس کردن، تحقیق کردن، بررسی کردن، تفکر کردن، تعمق کردن، تدبّر کردن، کسب علم و دانش و معرفت، مطالعه کردن، تجربه کردن، نُت برداری، نوشتن تجربیات علمی و عملی خود، عمل کردن به علم خود، و …».

تجربه ثابت کرده است، افراد «جامع‌نگر» به اُمور زندگی دنیوی و اُخروی بیشتر از دیگران مسلط بوده و توسط مهارتشان، بیشترین موفّقیت را کسب نموده‌اند؛ زیرا، از آگاهی و دانش و تجربه‌یِ بیشتری برخوردار بوده و کمتر دچار اشتباه می‌شوند. افراد «جامع‌نگر» هیچ‌گاه از کسی و یا چیزی ایراد نگرفته و مشکلات خودشان را رویِ دوش دیگران نمی‌اندازند؛ زیرا آنها معتقدند که: «برای مشکلات خود، یا راهی خوب پیدا خواهم کرد، و یا راهی مناسب خواهم ساخت».

در انتها، باید به شما عزیزان بگویم که، تمامی مشکلات و معضلات بشریت زمانی قابل حل خواهد بود که تمامی کشورها و در مجموع، بشریت، تز «جامع» را سرلوحه‌یِ زندگی خود قرار دهد (پندار نیک، گفتار نیک، کردار نیک). تا زمینه‌یِ ظهور حضرت امام زمان، مهدی موعود (عج) را هموار کنیم؛ انشاءالله.


نوشتن دیدگاه

لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ما، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4.تمامی دیدگاه های منتشر شده در بهترین خبر مورد تایید سایت بهترین خبر نبوده و فقط نظر شخصی کاربران می باشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

جای عدد خالی را پر کنید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.


IP Blocking Protection is enabled by IP Address Blocker from LionScripts.com.