جدیدترین مطالب سایت
خانه » مذهبی » پاسخ به سوالات شرعي درباره قمه زدن، برهنه شدن ، نذورات وذکر حسين(ع) درعزاداري ها

پاسخ به سوالات شرعي درباره قمه زدن، برهنه شدن ، نذورات وذکر حسين(ع) درعزاداري ها

بهترین خبر – حجت الاسلام والمسلمين فلاح زاده مطابق با فتواي حضرت آيت ا… خامنه اي بيان کرد.

سایت بهترین خبر

عزاداری ایام محرم

پايگاه اطلاع رساني KHAMENEI.IR طي فراخواني اعلام کرد به پرسش هاي شرعي مخاطبان که مربوط به احکام عزاداري است، پاسخ مي دهد. حجت الاسلام والمسلمين فلاح زاده، کارشناس مسائل فقهي به پرتکرارترين سوالات، مطابق با فتاواي حضرت آيت ا… العظمي خامنه اي پاسخ داده است که در ادامه متن اين پرسش وپاسخ را به نقل ازپايگاه اطلاع رساني KHAMENEI.IR مي خوانيد:

يک عزاداري مورد رضايت اهل بيت عليهم السلام چه ويژگي هايي بايد داشته باشد؟

در جواب بايد عرض کنيم عزاداري دو حيث دارد: يک حيث محتوايي است و مطالبي که گفته مي شود، يک حيث قالب و شيوه عزاداري است. از نظر محتوا آنچه که گفته مي شود نبايد مطالب حرام و خلاف شرع باشد، يعني دروغ نباشد، غلو نباشد، موجب وهن مذهب نباشد، موجب تنقيص مقام اباعبدا… عليه السلام و معصومين عليهم السلام نباشد و همچنين موجب پايين آمدن مقام خود مومنين و عزاداران هم نباشد؛ يعني از نظر محتوا مطالب مستند باشد، خلاف عقايد مکتب اهل بيت عليهم السلام نباشد، خلاف مرام اهل بيت عليهم السلام نباشد. نسبت به شيوه عزاداري اولا همراه با کار حرام نباشد مثل موسيقي حرام و امثال اينها، و موجب وهن مذهب هم نباشد، يعني کاري نکنند که سوژه به دست دشمنان بيفتد و با اين شيوه عزاداري که داريم، آنها عليه مکتب اهل بيت عليهم السلام و پيروان مکتب اهل بيت عليهم السلام تبليغ سوء داشته باشند. اجمالا اين را مي توانيم ويژگي هاي عزاداري مناسب مورد رضايت اهل بيت عليهم السلام برشماريم.

با توجه به اطعام هايي که در ايام محرم داده مي شود و انسان به حلال بودن آنها يقين ندارد، آيا خوردن آنها اشکال دارد؟ لطفا هم از نظر فقهي و هم از نظر اخلاقي پاسخ فرماييد. اگر نذري کسي که خمس نمي دهد را بخوريم چطور؟

در مواردي که انسان غذايي را که يقين ندارد به حرام بودنش، مثلا اطعام مي کنند عزاداران را يا غذايي آماده کرده اند در اين ايام و براي شما مي آورند يا فردي نذري مي دهد و شما يقين داريد که خمس نمي دهد، به نظر حضرت آقا خوردن آن غذا، چون يقين به حرام بودن يا مخلوط به حرام بودن آن نداريد، يعني يقين نداريد اين غذا حرام است، يقين نداريد که متعلق خمس است، خوردنش اشکال ندارد. اما از نظر اخلاقي – چون پرسيدند – بعضي ها مي گويند اگر پول خمس در آن باشد ممکن است اثر وضعي داشته باشد. اگر بتوانيد احتياط کنيد خوب است؛ به اين معنا که اگر تبعات سوئي ندارد نخوريد، قبول نکنيد، يا اينکه اگر مثلا متعلق به خمس است – نه به اين معنا که حتما متعلق به خمس است يعني شبهه داريد – خودتان خمسش را بپردازيد يا اگر موردي هست که ممکن است از باب شبهه حرام شک داشته باشيد، يعني مثلا مال مردم باشد، به عنوان رد مظالم بپردازيد؛ گرچه واجب نيست. در حکم اولي که گفتيم شما يقين نداريد غذا از حرام است يا مخلوط به حرام است، خوردنش اشکالي ندارد. بنابراين در مجالس عزا که شرکت مي کنيد و طعام براي شما مي آورند و امثال اينها، خوردنش اشکال ندارد، از نظر فقهي حرام نيست. اما اگر کسي بخواهد – خلاصه به قول معروف جزو اولياي الهي باشد – پرهيز بيشتري داشته باشد احتياط خوب است.

پرسيدند نظر آقا در مورد برهنه شدن در عزاداري چيست؟ اگر فيلمبرداري نشود و زنان نيز نبينند چطور؟ آيا از نظر فقهي، ايشان حرام مي دانند اين کار را؟

در پاسخ به اين سوال بايد عرض کنيم حضرت آقا توصيه فرمودند به برخي از مداحان که در عزاداري ها برهنه نشوند. اما اين به عنوان يک فتواي فقهي نيست که ما بگوييم حرام است. خب اگر نامحرماني نيستند، اگر مسئله سوئي بر آن مترتب نيست، دشمنان سوءاستفاده نمي کنند خب ممکن است بگوييم حرام هم نباشد؛ مثلا يک جمع محدودي هستند فيلمبرداري هم نمي کنند، فقط مردان هستند حالا پيراهن را از تن درآوردند و سينه مي زنند؛ اما به طور کلي توصيه ايشان اين هست – به عنوان يک توصيه – که در عزاداري ها مردها برهنه نشوند. چرا؟ چون ممکن است هم در معرض ديد نامحرمان باشند و هم دشمنان باز از اين مسئله سوءاستفاده کنند براي تبليغ عليه مکتب اهل بيت عليهم السلام.

پرسيدند اگر شخصي در روضه ها به صورتش دست بزند تا جايي که صورتش زخم شود، حتي کبود شود، آيا اين عمل مشکلي دارد؟

در پاسخ بايد عرض کنيم در حد کبود شدن که حالا ممکن است با زنجير زدن يا سينه زدن بدن کبود شود، اگر ضرر معتنابهي براي بدن نداشته باشد به نظر حضرت آقا اشکالي ندارد. اما کارهايي فراتر از اينها که ممکن است دشمنان سوء استفاده کنند، مثل مجروح کردن خود يا بدن را زخم کردن و قمه زدن يا مثل عبور از روي آتش و امثال اينها که در بعضي جاها برخي از افراد انجام مي دهند، چون به هر حال اينها اعمال مستندي نيست، در عزاداري ها نه وارد شده است، نه سيره بر اين بوده است و امروزه هم دشمنان از اينگونه اعمال عليه مکتب اهل بيت عليهم السلام و پيروان اهل بيت عليهم السلام سوءاستفاده مي کنند، اگر در آن حد باشد بله اشکال دارد. اما اگر در همين حد که متعارف است سينه مي زنند زنجير مي زنند بدنشان ممکن است سرخ شود کبود شود، در حد متعارفش که ضرر معتنابهي براي بدن نداشته باشد، اشکالي ندارد.

آيا هروله کردن در عزاداري اشکال دارد؟

اگر موجب وهن مذهب نباشد، يعني ديگران سوءاستفاده نکنند عليه مکتب اهل بيت عليهم السلام، اشکالي ندارد. ولي به طور کلي توصيه اين است که از اينگونه اعمال در عزاداري ها پرهيز کنند.در پاسخ سوال هايي که معمولا در مورد شيوه عزاداري و برخي از کارهايي که در عزاداري صورت مي گيرد و اشکال شرعي هم ندارد مثل تعزيه خواني و امثال اينها، وقتي سوال شده است، ضمن تاييد آن عزاداري هاي متعارف و متعادلي که از ديرباز بين مومنين مرسوم بوده اضافه فرموده اند:”بهتر آن است که مجلس ذکر مصيبت برپا کنند”.پس معلوم است که اينگونه کارهاي متعارف مثل هيئت هاي عزاداري مثل سينه زني و زنجيرزني به طور متعارف اينها اشکالي ندارد و جزوشعائر ديني ما محسوب مي شود. اما کارهايي که موجب وهن مذهب است در شان مومن نيست اين کارها را انجام دهد که دشمنان عليه مکتب تشيع از آن سوءاستفاده مي کنند ، آن کارها جايز نيست.

در برخي هيئت ها به علت استقبال پرشور جوانان و تراکم جمعيت و کمبود جا در حسينيه ها، خيابان هاي اطراف بسته شده يا تردد در آنها با مشکل مواجه مي شود. آيا اين کار اشکال دارد؟ يا اينکه صداي عزاداري خيلي بلند باشد، اگر موجب آزار و اذيت نشود چطور؟ و اگر اشکال دارد، آيا شرکت در اين مجالس با علم به اينکه داخل حسينيه نمي‌توان حضور پيدا کرد اشکال دارد؟

اولا بدانيم که عزاداري حضرت اباعبدا… حسين عليه السلام از افضل قربات است. تاثير بسيار زياد و آثار و برکات بسيار زيادي دارد و همچنان بايد مراسم عزاداري اباعبدا… حسين عليه السلام زنده بماند و تاکيد بر آن است. خود سيره مقام معظم رهبري هم بر اين است که در برخي از ايام سال مجلس عزا برپا مي کنند، ذکر مصيبت و نوحه خواني انجام مي شود در محضر ايشان. اما در برخي از ايام، بيرون آمدن هيئت هاي عزاداري و دسته ها جزوشعائر ديني است مثل تاسوعا و عاشورا. خب به طور طبيعي برخي از خيابان ها بسته مي شود برخي از راه ها بسته مي شود گرچه همان جاها هم اگر بشود مراعات کنند که بسته نشود بهتر است. اما مثل راهپيمايي روز قدس، راهپيمايي 22 بهمن، تاسوعا، عاشورا و امثال اينها طبيعي است ، اکثر مردم هم در اين مراسم حضور دارند. اما در غير اين مواقع که شخصي در حسينيه اي يا در منزل خودش مجلس عزايي برپا کرده است ولو اينکه عزاداري سيد و سالار شهيدان باشد، نبايد خلاف مقررات نظام باشد يعني بستن راه ها، به خاطر مجلس عزاداري شخصي – گرچه عرض کردم حساب تاسوعا و عاشورا جداست و اصلا خروج اين هيئت ها و دسته ها جزو شعائر ديني محسوب مي شود و به طور طبيعي خيلي راه ها بسته مي شود مردم هم مطلع هستندو قالب مردم هم در اين مراسم شرکت دارند – اما در غير اين مواقع مومنين بايد مراعات کنند، راه بر مردم بسته نشود و صداي بلندگوها آزاردهنده نباشد و مردم را اذيت نکند، همچنين صداي طبل و امثال اينها و کارهاي ديگري که جانبي است – مثل ايستگاه هاي صلواتي که برپا مي کنند- و خوب هم هست؛ ولي جايي باشد که راه مردم بسته نشود، ايجاد مزاحمت نشود و نظافت خيابان ها حفظ بماند. اما پرسيدند آيا شرکت در چنين مجلسي اشکال دارد؟ نه، شرکت در آن مجلس ولو جا هم نباشد اشکالي ندارد، ولي شما مزاحمت ايجاد نکنيد و راه را نبنديد.

آيا گفتن ذکر حسين عليه السلام در سينه زني و به اصطلاح شور تند و پشت سر هم، بي احترامي است و اشکال شرعي دارد؟ آيا اين مصداق غناي روضه خواني است؟

ظاهرا مصداق غنا نباشد، اما باز توصيه اي رهبر انقلاب داشتند به برخي از مداحان که تکرار اين الفاظ ثمره چنداني ندارد و عين عبارت اين بود که فرمودند “اين مداحي شما، نوحه خواني شما بايد حکم يک منبر آموزنده را داشته باشد”. يعني قصيده هايي را بخوانيد ، مطالبي را داشته باشيد که مردم بر معرفت شان نسبت به ائمه اطهار عليهم السلام و تاريخي که گذشته است، وقايعي که در عاشورا اتفاق افتاده است اطلاع بيشتري پيدا کنند؛ بايد يک منبر آموزنده باشد و مي فرمودند که تکرار اين الفاظ ثمره اي ندارد. البته نمي توانيم به طور کلي بگوييم حرام است؛ نه، حرام نيست و به عنوان يک فتوا نيست. به عنوان يک توصيه که به جاي تکرار اين الفاظ مطالبي گفته شود که براي مخاطبين ضمن اينکه عزاداري هست مفيد هم باشد و بر معرفت آنها بيفزايد و چيز ياد بگيرند.

به تازگي مغازه اي باز کردم و از آنجايي که در ماه محرم تعداد مشتري ها در منطقه ما بيشتر مي شود و با اين شرايط من مقداري هم به بازار بدهکارم، مي خواستم بدانم اگر تاسوعا و عاشورا مغازه را باز کنم و خريد و فروشي داشته باشم اشکال شرعي دارد؟

مومنين در ايام عزاي معصومين عليهم السلام از يکسري کارها پرهيز مي کنند: مثلا مجلس شادي ندارند اما اگر عقد خوانده شود اشکالي ندارد. معمولا کارها را تعطيل مي کنند که در اين مراسمي که جزو شعائر مذهبي شناخته مي شود، شرکت کنند. اگر مغازه باز کردن شما در آن ايام توهيني باشد به عزاداران يا به عزاداري يا به اباعبدا… حسين عليه السلام، بله اين اشکال دارد. اما اگر مغازه اي است که چند ساعتي باز مي کنيد که برخي از حوائج مومنين برآورده شود و بعد هم مغازه را مي بنديد و هيچ از آن برداشت نشود که بي احترامي و توهين به عزاداري و عزاداران يا خداي ناکرده به اباعبدا… حسين عليه السلام است، اشکالي ندارد. ولي به طور کلي عرض کرديم معمولا مومنين در يکسري ايام خاص مثل عاشورا، دست از يکسري کارهاي ديگر مي کشند و همگي در مراسم عزاي سيد و سالار شهيدان حضرت اباعبدا… حسين عليه السلام شرکت مي کنند.

راجع به قمه زني نظر حضرت آقا را پرسيدند که به نظر ايشان چه حکمي دارد؟ آيا مقلدين ساير مراجع هم بايد از اين دستور تبعيت کنند؟ و نکته دوم اينکه آيا مخفيانه بودن يا مخفيانه نبودن آن با هم فرقي دارد؟

خب نظر آقا در مورد قمه زني را شايد همه شنيده باشيد که ايشان اين کار را در وضعيت فعلي حرام مي دانند. تعبير ايشان اين بود که نه سابقه اي دارد – اين کار، حالا ممکن است يک سابقه اي داشته باشد اما در گذشته هاي دور يک چنين کارهايي مثل قمه زني سابقه اي بين مومنين نداشته است – افزون بر اينکه امروزه از اين عمل عليه مکتب اهل بيت عليهم السلام و عليه شيعيان سوء استفاده مي شود. شما اگر مراجعه کنيد به برخي از سايت ها و کلمه شيعه را بزنيد، همين تصوير قمه زني ديده مي شود. فلذا بله اين کار به نظر حضرت آقا حرام است و بايد از اين کار پرهيز شود و فراتر از فتوا، ايشان تعبيرشان اين بوده که اين عزاداري نيست،بلکه تخريب عزاداري است.بنابراين همه مومنين و مقلدين ساير مراجع با کمال احترام به مراجع معظم تقليد، از اين دستور بايد تبعيت کنند و از اينگونه کارها در عزاداري که اينها عزاداري نيست، بلکه به ضرر مکتب اهل بيت عليهم السلام است پرهيز کنند و فرقي هم بين قمه زني مخفيانه يا علني نگذاشتند؛ بنابراين حتي جداگانه هم سوال شده است در مورد اينکه مخفيانه بروند قمه بزنند، فرمودند نه اين کار را هم نبايد بکنند و منع کردند.

لعن برخي از دشمنان اهل بيت عليهم السلام در مکان هاي عمومي يا خصوصي چه حکمي دارد؟

اين هم از جمله سوال هايي است که بارها پاسخش را شايد همه شما از خود حضرت آقا شنيده باشيد و همين اواخر بيشتر تاکيد داشتند. به خاطر اين فتنه هايي که در جهان اسلام پيش آمده است و برادر کشي و مسلمان کشي بين برخي از مسلمانان و ضرري که براي جهان اسلام دارد و سودش را استکبار جهاني و صهيونيسم بين الملل مي برد، بارها شنيده ايد که ايشان فرموده اند به مقدسات ساير مذاهب توهين نکنيد و توهين به مقدسات ساير مذاهب را حرام دانسته اند. به علاوه هر عملي که موجب تفرقه بين مسلمانان شود، ايشان آن را منع کرده اند و حرام دانسته اند. بنابراين مومنين از کارهايي که به هر حال سودي ندارد، بلکه ضرر دارد و موجب اختلاف بين مسلمان ها مي شود و موجب برادرکشي بين مسلمانان مي شود يا موجب وهن مذهب هست يا به نحوي توهين به مقدسات ساير مذاهب اسلامي است انشاءا… بپرهيزند که اين عمل جايز نيست.

سوال دومي که در اينجا مطرح شده اين است که در اين مجالس مي شود شرکت کرد يا نه؟ يک وقت هست شما شرکت مي کنيد آن منبري را يا آن مداح را از اين کار خودش باز مي داريد – حالا با تذکر محترمانه که از اين گفته هاي تفرقه انگيز بپرهيزد – اين گاهي وقت ها لازم و واجب است. اما اگر شرکت شما اين اثر را ندارد، بلکه مجلس چنين افرادي که تفرقه مي اندازند تقويت مي شود، بله گاهي وقت ها شرکت در چنين مجالسي جايز نيست و بايد پرهيز شود.


نوشتن دیدگاه

لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ما، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4.تمامی دیدگاه های منتشر شده در بهترین خبر مورد تایید سایت بهترین خبر نبوده و فقط نظر شخصی کاربران می باشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*