جدیدترین مطالب سایت
خانه » سلامت » سلامت زنان » میزان تغذیه خانم های باردار / میزان اضافه وزن

میزان تغذیه خانم های باردار / میزان اضافه وزن

یک نوزاد کوچولو می تواند زندگیتان را پر از شادی کند، اما پذیرش مسئولیت هم کار راحتی نیست.
بهترین خبر – قدیمی ها بر این باور بودند که هر خانم بارداری باید به اندازه دو نفر غذا بخورد تا نوزاد سالمی به دنیا بیاورد، اما این روزها نه تنها این باور وجود ندارد، بلکه متخصصان تغذیه روی رژیم غذایی دوران بارداری حساسیت ویژه ای دارند و می گویند نباید اضافه وزن دوران بارداری کنترل نشده و بدون حساب و کتاب باشد البته بسیاری از خانم ها در سه ماهه اول بارداری وزن اضافه نمی کنند حتی بعضی ها به جای آن که وزن شان زیاد شود، وزن کم می کنند.

سایت بهترین خبر

میزان تغذیه خانم های باردار / میزان اضافه وزن

دلیل آن هم تهوع شدید و کاهش اشتهای ناشی از ویار بارداری است. از سه ماهه دوم به بعد اضافه شدن وزن کاملا محسوس خواهد بود چون هم حالت تهوع از بین می رود و اشتها به حالت قبل برمی گردد و هم جنین شروع به وزن گرفتن می کند.

۸ تا ۱۲کیلو اضافه وزن

به گفته گروهی از متخصصان تغذیه خانم باردار باید طی ۹ ماه بارداری حداکثر ۱۲کیلوگرم وزن اضافه کند، اما طب مدرن این موضوع را رد می کند چون هر خانمی برحسب وزن و ویژگی هایی که دارد، ممکن است بیشتر یا کمتر از این حد وزن اضافه کند. در واقع اضافه وزن طبیعی در دوران بارداری بین هشت تا ۱۲ کیلوگرم است.

پس نباید اضافه وزن دوران بارداری تان را با دیگران مقایسه کنید. شاید خواهر شما به دلیل داشتن اضافه وزن پیش از بارداری فقط هشت کیلو چاق تر شود و این وزن اضافه شده برای دوست لاغرتان به ۱۵ کیلو برسد، اما شما ۱۸ کیلو وزن اضافه کنید! البته کم نیستند خانم هایی که در دوران بارداری وسواس شدیدی به خرج می دهند و نمی خواهند وزن اضافه کنند.

این کار درستی نیست چون هم روی رشد و هوش و سلامت جنین تاثیر منفی می گذارد و هم باعث زایمان زودرس می شود.

پس باید این موضوع را هم در نظر بگیرید که اضافه وزن جزیی از بارداری است، اما باید روی ریتم طبیعی باشد.

غذاخوردن سالم یعنی چه؟

به خانم های باردار توصیه می شود در دوران بارداری غذاهای کم کالری مثل ماهی، مرغ، غلات کامل، سبزیجات سبز رنگ، لبنیات کم چرب، انواع مغز، میوه و… مصرف کنند. تنوع غذایی هم بسیار مهم است.

خانم های باردار از ترس چاقی نباید به هیچ وجه چربی را به طور کامل از برنامه غذایی خود حذف کنند.

در واقع چربی ها برای شکل گیری سیستم عصبی جنین لازم است، اما بهترین کار این است که چربی های اشباع مثل کره، خامه و روغن های کتان و آفتابگردان را از سبد غذایی روزانه تان حذف و به جای آن روغن زیتون و کلزا و ماهی های چرب دارای روغن امگا ۳ مصرف کنید.

هر وعده غذایی خانم باردار باید حاوی پروتئین، چربی و قند باشد و در هر شرایطی نباید مصرف مواد معدنی و ویتامین ها را فراموش کرد البته مصرف مکمل ها نیز باید زیرنظر پزشک باشد چون مصرف خودسرانه آنها سلامت جنین را تهدید می کند. افزایش وعده های غذایی در حجم کم یکی از بهترین گزینه ها برای خانم های باردار است.

همچنین توصیه می شود نوشیدنی های قندی و آبمیوه های آماده را کنار بگذارید و به جای آن، آب یا آبمیوه طبیعی بنوشید. البته نباید در طول بارداری به خوردن بیش از حد غذا عادت کنید./aftabir.com


نوشتن دیدگاه

لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ما، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4.تمامی دیدگاه های منتشر شده در بهترین خبر مورد تایید سایت بهترین خبر نبوده و فقط نظر شخصی کاربران می باشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

جای عدد خالی را پر کنید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.


IP Blocking Protection is enabled by IP Address Blocker from LionScripts.com.