جدیدترین مطالب سایت
خانه » سلامت » سلامت زنان » مشکلات تغذیه ای در دوران بارداری

مشکلات تغذیه ای در دوران بارداری

بازدیدها: 0

پیشنهاداتی برای رفع تهوع ، ترش کردن یا سوزش معده و یبوست در دوران بارداری

بهترین خبر – در سه ماهه اول بارداری حالت تهوع و استراغ بخصوص در هنگام صبح شایعتر است.

پیشنهاداتی برای رفع تهوع صبحگاهی:

جائی که می خوابید به اندازه کافی جریان هوای تازه وجود داشته باشد.

کنار تخت خواب نان خشک و یا بیسکوئیت ساده بگذارید و قبل از برخواستن مقداری از آن را مصرف نمائید.

به آرامی از تختخواب بلند شوید و از حرکت یکباره و ناگهانی خودداری کنید.

پیشنهاداتی برای رفع حالت تهوع در طول روز:

در طول روز به جای 3 وعده غذای اصلی از 6 وعده غذای کوچک استفاده کنید.

از گرسنگی اجتناب کنید.

به هنگام صرف غذا از نوشیدن مایعات یا خوردن سوپ خودداری نمائید.

بین وعده های غذا چندین بار مقدار کمی مایعات میل کنید.

غذاهای مثل آبمیوه، کمی نوشابه گازدار، دوغ، لواشک آلو یا آلبالو، نان حشک و آبلیمو به برطرف کردن حالت تهوع کمک می کند.

چربیها و غذاهای چرب می توانند معده را ناراحت کنند. بنابراین از مصرف غذاهای سرخ شده، غذاهایی که با چربی و روغن فراوان و گوشت های چرب خودداری کنید.

مواد عذایی مانند کره، مارگارین، روغن سس مایونز و شیرینیها را محدود کنید.

غذا های پر ادویه مانند غذاهای طبخ شده با سیر، پیاز، فلفل سیاه، فلفل قرمز، ادویه ها می توانند موجب ناراحتی معده شوند. از مصرف آنها باید پرهیز شود.

از مصرف غذاهای نفاخ مانند انواع کلم، برگ چغندر، پیاز، شلغم، تربچه، خیار، حبوبات خشک خودداری کنید.

از مواد غذائی حاوی کربوهیدرات پیچیده مانند نان برشته، بیسکوئیت نمکی (کراکر) ، نان خشک یا نان سوخاری بیشتر مصرف شود.

 بارداری

ترش کردن یا سوزش معده:

این حالت، در دوران بارداری بیشتر بعد از صرف غذا به وجود می آید. به علت افزایش حجم رحم، به معده فشار آمده و در نتیجه مقادیری از اسید معده همراه با مواد غذائی از معده واردمری می شود. برای رفع این مشکل به توصیه های زیر توجه نمائید.

تعداد وعده های غذائی را زیادتر کرده و مقدار آنرا کمتر نمائید.

غذا به آرامی و در محیطی با آرامش میل شود.

ازخوردن غذاهای حجیم قبل از خواب اجتناب شود.

لباس های گشاد و راحت بپوشید.

آرام غذا خورده و از دراز کشیدن بعد از غذا خوردن اجتناب کنید.

هنگام خوابیدن زیر سر را بالاتر از حد طبیعی بگذارید.(سر به حالت زاویه دار) بهتر است از خوابیدن به پشت پرهیز نمائید.

داروهای آنتی اسید نیز اغلب توصیه می شوند . ( با نظر پزشک)

یبوست:

مشکلات دفعی معمولا در اواخر دوران بارداری مشاهده می شود و بیشتر به علت کاهش فعالیت فیزیکی و بزرگ شدن رحم و جنین که باعث فشار روی رگها و روده بزرگ و استفاده از مکمل آهن است و اغلب موجب به خونریزی مقعد می گردد. برای جلوگیری از یبوست به توصیه های زیر توجه نمائید.

میوه و سبزیجات بیشتر مصرف نمائید.

مایعات بیشتری مصرف نمائید.

نان های سبوس دار و دانه غلات کامل مصرف کنید.

استراحت و خواب کافی می تواند از بروز این شکل جلوگیری کند.

فعالیت بدنی خود را با اجازه پزشک افزایش دهید.( پیاده روی بهترین ورزش برای زنان باردار است.)

ویار غذائی:

بعضی از خانم ها در دوران بارداری نسبت به بعضی از مواد غذائی ویار پیدا می کنند. هیچ دلیلی وجود ندارد که ویار به دلیل نیاز تغذیه ای خاص پدید آید. ارضای این ویار در صورتیکه در مصرف متعادل مواد غذائی تداخل نکند ضرری ندارد.

نویسنده: فاطمه کیانی وحید

اختصاصی سایت بهترین خبر

www.BehtarinKhabar.ir


نوشتن دیدگاه

لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ما، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4.تمامی دیدگاه های منتشر شده در بهترین خبر مورد تایید سایت بهترین خبر نبوده و فقط نظر شخصی کاربران می باشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

جای عدد خالی را پر کنید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.