جدیدترین مطالب سایت
خانه » اخبار روز » عوارض آزادراه تهران شمال ۲۵ هزار تومان در روزهای عادی و ۳۵ هزار تومان در روزهای پرتردد

عوارض آزادراه تهران شمال ۲۵ هزار تومان در روزهای عادی و ۳۵ هزار تومان در روزهای پرتردد

بازدیدها: 3

بهترین خبر – همزمان با آغاز بهره‌برداری رسمی از قطعه یک آزادراه تهران-شمال، معاون برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی از کاهش ۵ هزار تومانی عوارض آزادراه تهران-شمال به دستور رئیس جمهور خبر داد.

قطعه یک این آزادراه به طول ۳۲ کیلومتر از انتهای بزرگراه همت غرب در منطقه ۲۲ تهران آغاز شده و تا شهرستانک در استان البرز ادامه می‌یابد.

ساخت این آزادراه از سال ۱۳۷۵ آغاز شد که پس از تغییر مکرر پیمانکاران آن و سپس واگذاری آن به پیمانکاران چینی تا سال ۱۳۸۴ تنها ۲۰ درصد پیشرفت داشت که با ورود بنیاد مستضعفان به این پروژه، ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی مابقی در ۴ سال اخیر با حضور پیمانکاران ایرانی تکمیل شده است.

هزینه تمام شده ساخت این آزادراه بنا به گفته جلال بهرامی معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به خبرنگار مهر، ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که به صورت مشارکت ۵۰ درصدی میان وزارت راه (دولت) و بنیاد مستضعفان تأمین اعتبار شده است.

به گفته فتاح رئیس بنیاد مستضعفان، قرار است بخشی از هزینه کرد این بنیاد در آزادراه به صورت نقدی و اعتباری و بخشی دیگر به صورت تهاتر اراضی میان دولت با بنیاد مستضعفان، به این نهاد بازگردانده شود.

همچنین عصر دیروز محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: نرخ عوارض قطعه یک این آزادراه ۲۵ هزار تومان برای روزهای عادی و ۳۵ هزار تومان برای روزهای پرتردد و ۴۵ هزار تومان برای اتوبوس‌های مسافری بین شهری در نظر گرفته شده است.

امر محمود غفاری معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی نیز شب گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از دستور رئیس جمهور به وزیر راه و شهرسازی مبنی بر کاهش ۵ هزار تومانی نرخ عوارض قطعه یک آزادراه تهران شمال خبر داد.

بنابراین به نظر می‌رسد نرخ عوارض این آزادراه به ۲ هزار تومان به ازای هر خودرو کاهش یافته است.

گفتنی است پیش از این فتاح اعلام کرده بود اگر قرار بر بازگرداندن هزینه احداث این آزادراه به بنیاد بر اساس هزینه تمام شده باشد، به هر خودرو معادل ۱۰۰ هزار تومان عوارض تعلق می‌گرفت که به دستور رئیس جمهور، نرخ آن به ۲۰ هزار تومان کاهش یافته است.

سرنوشت ۴ قطعه آزادراه

این آزداراه ۱۲۰ کیلومتری شامل ۴ قطعه است که قطعه ۴ آن به طول ۲۰ کیلومتر از چالوس تا مرزن آباد در سال ۹۱ و در پایان دولت دهم به بهره برداری رسید.

قطعات دو و سه آزادراه تهران-شمال هم قرار است تکمیل شود؛ هر چند که پیش از این برخی زمزمه‌ها از سوی سازمان برنامه و بودجه مبنی بر عدم احداث ۲ قطعه میانی به گوش می‌رسید، اما با پافشاری وزارت راه و شهرسازی، احداث این ۲ قطعه نهایی شده و به گفته فتاح، کلیه پیمانکاران فعال در قطعه یک، به قطعه ۲ منتقل شده اند که برخی خبرها از پیشرفت حدوداً ۱۰ درصدی قطعه ۲ حکایت دارد.

قطعه ۲ آزادراه تهران شمال نیز حد فاصل سه راهی شهرستانک تا پل زنگوله به طول ۲۲ کیلومتر است که تونل البرز به عنوان بزرگترین تونل خاورمیانه به طول ۶.۴ کیلومتر در این قطعه قرار دارد.

قطعه ۳ نیز با ۴۷ کیلومتر طول، از پل زنگوله آغاز شده و به مرزن آباد متصل می‌شود.


نوشتن دیدگاه

لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ما، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4.تمامی دیدگاه های منتشر شده در بهترین خبر مورد تایید سایت بهترین خبر نبوده و فقط نظر شخصی کاربران می باشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

جای عدد خالی را پر کنید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.