جدیدترین مطالب سایت
خانه » سلامت » پیشگیری » روش های پیشگیری از سردرد

روش های پیشگیری از سردرد

بهترین خبر – سردرد یکی از شایع ترین مشکلات روزمره بشر است به گونه ای که در بسیاری از مواقع افراد را مجبور می کند تا در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند.

سایت بهترین خبر

برخی سردردها اختصاصی‌تر بوده و با علامت دیگری همراه نیستند. در این سردردها برخلاف تصور بسیاری از افراد، مغز عامل ایجاد سردرد نیست، بلکه سردرد از بد عمل کردن عضلات، عروق خونی و اعصاب ناشی می‌شود؛ برای مثال گشاد شدن شریان ها و یا انقباض بیش از حد عضلات می‌تواند عصب های خاص و حساسی در مغز را تحریک کند و در نتیجه سردرد به وجود آورد.دکتر بهروز نیکنام استاد دانشگاه و متخصص مغز و اعصاب در گفت و گو با عصر ایران با اشاره به راهکارهایی برای جلوگیری از بروز سردرد در افراد گفت: رعایت این روش ها می تواند تاحد زیادی از بروز سردرد جلوگیری کند.

آب بنوشیم: نرسیدن آب به بدن یکی از عواملی است که موجب سردرد های مکرر می شود. توصیه می شود تا کسانی که دچار سردرد می شود حتما آب بنوشند زیرا اگر در هنگام سردرد آب به میزان لازم بنوشیم درد در مدت نیم ساعت کاهش یافته و یا متوقف می شود.

کاهش استرس: یکی از شایع ترین علت‌های سردرد ناشی از استرس است . برای رفع این مشکل افراد باید تا حد امکان از تنش و استرس دوری کنند. مثبت اندیشی در کاهش استرس نقش مهمی را ایفاء می کند.

ورزش منظم: انجام حداقل روزی نیم ساعت ورزش به لحاظ تنظیم گردش خون موجب پیشگیری از سر درد می شود .همچنین ورزش به صورت منظم باعث آزاد شدن “آندورفین “در بدن شده که این هورمون باعث بهتر شدن خلق و خوی فرد نیز شود.

خواب مناسب: کمتر از 6 ساعت و بیشتر از 8 ساعت خواب برای انسان مضر است .کاهش خواب به‌خصوص خواب های شبانه باعث بروز سردرد های مداوم می شود . همچنین توصیه می‌شود تا در طول روز افراد نیم ساعت استراحت و خواب کوتاه داشته باشند زیرا این موضع باعث افزایش کارایی مغز خواهد شد. استفاده از بالش‌های مناسب نیز بسیار مهم است زیرا اگر در زمان خواب از بالش مناسب استفاده نشود این موضوع باعث سفت شدن عضلات گردن و در نهایت موجب سردرد صبحگاهی خواهد شد.

تغذیه مناسب: تغذیه مناسب و مصرف میوه و سبزیجات تازه و غذاهای حاوی امگا 3 مانند روغن زیتون، روغن ذرت و روغن هسته انگور و ماهی نقش مهمی در پیشگیری از سردرد ایفا می کنند .

مدیریت زمانی صرف غذا: حتما زمان مشخصی را برای صرف غذا در نظر گرفته و هر روز در همان زمان غذا را صرف کنید. زیرا بی برنامه بودن در صرف غذا خود با عث بروز سردرد خواهد شد. همچنین زمان صرف غذا در وعده شام باید حداقل 2 ساعت قبل از خواب باشد .

عطر درمانی: وجود یک عطر مناسب در نزدیکی مکان استراحت باعث آرامش اعصاب شده و مشکل سردرد را حل می کند . این رایحه باید طوری انتخاب شود تا مورد علاقه فرد بوده و به وی احساس خوبی را القاء کند.

عدم استفاده از سیگار و الکل: مصرف دخانیات و یا الکل به دلیل اینکه یک عامل مهم محرک اعصاب است باعث به وجود آمدن سردرد می شود.

عدم استفاده از مواد غذایی محرک: غذاهای محرک اعصاب مانند ادویه ها، نمک، و قند بالا و یا استفاده از قهوه هر کدام به دلایل مختلف باعث تحریک شدت اعصاب و ایجاد سردرد و یا تشدید آن می شود. قهوه به دلیل وجود کافئین باعث عادت به استفاده از آن شده و در نتیجه ترک آن باعث سردرد می شود.

عدم استفاده مداوم از قرص‌های مسکن: افرادی که با هر سردردی به صورت سر خود از قرص های مسکن استفاده می کنند زودتر دچار سردرد می شوند .


نوشتن دیدگاه

لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ما، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4.تمامی دیدگاه های منتشر شده در بهترین خبر مورد تایید سایت بهترین خبر نبوده و فقط نظر شخصی کاربران می باشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

جای عدد خالی را پر کنید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.