جدیدترین مطالب سایت
خانه » مذهبی » قرآن کریم » حکمت‌های ازدواج از دیدگاه قرآن کریم

حکمت‌های ازدواج از دیدگاه قرآن کریم

از نظر قرآن، زیبایی و ارضای غریزه جنسی چه نقشی در ازدواج دارند؟

پاسخ :
ازدواج، نخستین سنگ بنای تشکیل خانواده، اجتماع و جامعه است و گرچه از یک منظر ازدواج یک مسأله شخصی و فردی به حساب می‌آید؛ ولی از بعد دیگر، چون بنیادش در سایه جامعه انسانی نهاده شده و می‌شود، سود و زیانش جامعه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.
در قرآن کریم و روایات اسلامی مهم‌ترین فلسفه و حکمت ازدواج، بقای نسل انسان‌ها،تکامل و حفظ دین دانسته شده است.

برخی از فواید و حکمت‌های ازدواج از دیدگاه قرآن کریم و روایات اسلامی عبارتند از:

۱ .بقای نسل انسان و حفظ حیات نوع بشر.[۱]

۲ . آرامش زندگی و اجتماع: زن و مرد مکمل یکدیگر و باعث شکوفایی جسمی و روحی یکدیگرند و هر کدام بدون دیگر ساکت و ناقص خواهند بود.[۲]

۳ . تربیت و پرورش نسل‌های شایسته.[۳]

۴ . ایجاد زمینه عفاف و پاکدامنی در خانواده و جامعه.[۴]

۵ . ارضای غریزه جنسی از راه صحیح و منطقی و سوق دادن و هدایت آن به سوی راه‌های مشروع و در راستای کمال. قرآن کریم می‌فرماید: «مردان و زنان بی‌همسر خود را همسر دهید، هم چنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را، اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز می‌سازد؛ خداوند گشایش‌دهنده و آگاه است! و کسانی که امکان برای ازدواج نمی‌یابند، باید پاکدامنی از فضل پیشه کنند تا خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز گرداند.!…[۵]

بنابراین، اگر به غریزه طبیعی جنسی از راه صحیح پاسخ داده نشود، به طغیان و انحراف این غریزه می‌تواند باز‌تاب‌های بسیار منفی برای فرد، خانواده و اجتماع داشته باشد و بهداشت روانی و جسمی فرد، خانواده، و جامعه را مختل کند، قرآن کریم بهترین راه پاسخ‌گویی به این غریزه را ازدواج و تشکیل خانواده می‌داند و روایات اسلامی نیز ازدواج را عامل مهمی در دور نگه داشتن دین و جامعه، از انحرافات می‌داند؛ چنان که، پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ می‌فرماید: «من تزوج فقد احرز نصف دینه؛ هر کسی که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده است.»[۶]

۶ . ازدواج عامل سکون و آرامش خاطر است. «و من دایته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل لکم بینکم موده و رحمه ان فی ذلک لایت لقوم یتفکرون:[۷] و از نشانه‌های او این که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودتّ و رحمت قرار داد، در این نشانه‌هایی است برای گروهی که تفکر می‌کنند.»

۷ . ازدواج شخص را در برابر خانواده و جامعه متعهد می‌کند و زندگی را برای شخص هدف‌دار و او را به اصول اخلاقی و هنجارهای اجتماعی پایبند می‌کند.[۸]

زیبایی برای دو طرف ازدواج یک امتیاز است و در شیرینی و سعادت «زندگی زناشویی» تأثیر زیادی دارد. زیبایی معیار و اندازه معین ندارد که بتوان افراد را با آن سنجید بلکه بیشتر به سلیقه افراد بستگی دارد.

زیبایی در همسر در حفظ و تقویت عفت و ایمان همسر مؤثراست و در روایات اسلامی نیز بر اهمیت این موضوع تأکید شده است. پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ می‌فرماید: «در انتخاب همسر، همان‌گونه که درباره زیبایی صورت همسر تحقیق می‌کنید درباره موی او نیز سؤال و تحقیق کنید؛ زیرا مو یکی از زیبایی‌هاست.»[۹] البته نعمت زیبایی باید در کنار دیگر صفات و معیارها، مورد توجه قرار گیرد و زیبایی بدون تدینّ، عفت، اخلاق و … نه تنها امتیازی محسوب نمی‌شود، بلکه می‌تواند آفت باشد.

پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ می‌فرماید: «ایاکم و خضراء الدمن[۱۰]… از سبزه‌ زاری که بر فراز مزبله‌ای روییده باشد بپرهیزد. قرآن کریم نیز زنان و مردان را به رعایت عفت دعوت کرده و به ویژه از زنان می‌خواهد که زیبایی‌ها و زینت‌های خود را از نامحرمان بپوشانند.[۱۱] بنابراین، ازدواج در اسلام نه تنها ارضا غریزه جنسی و یا ملاک زیبایی به تنهایی نیست، بلکه یک حکم فطری و هماهنگ با قانون آفرینش و وسیله‌ای برای تربیت فرزندان صالح و استمرار نسل بشر است. و انسان با ازدواج به آرامش روحی، فردی و اجتماعی و مودت و رحمت و تعادل روحی و روانی می‌رسد و شخصیت تازه و هدف‌داری را در خود احساس می‌کند.[۱۲]

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

۱٫ محمد حسین طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، جماعه المدرسین فی الحوزه العلمیه، الطبعه الخامسه، ۱۴۱۷ج ۱۵، ص ۱۱۱ ـ ۱۱۴٫
۲ . ناصر مکارم شیرازی و همکاران، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، ۱۳۶۷، ج ۱۴، ص ۴۵۶ ـ ۴۶۶٫
۳٫ زن در آیینه ی جلال و جمال، اثر استاد جوادی آملی.
۴٫ آیین همسرداری، اثر استاد ابراهیم امینی.[۱] . نساء/۱٫
[۲] . روم/۲۱٫
[۳] . بقره/۲۲۳٫
[۴] . نور/۳۳٫
[۵] . نور/۳۲ و ۳۳٫
[۶] . ر.ک: محمدی ری‌شهری، محمد، میزان الحکمه، ترجمه: حمیدرضا شیخی، قم، انتشارات دارالحدیث، چاپ دوم، ۱۳۷۹ هـ .ش، ج ۵، ص ۲۲۵۱٫
[۷] . روم/۲۱٫
[۸] . ر.ک: مظاهری، علی اکبر، جوانان و انتخاب همسر، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، چاپ سوم، ۱۳۷۴، ص ۱۳ ـ ۱۷٫
[۹] . نوری، حسین، مستدرک الوسائل، قم،‌ مؤسسه آل البیت، چاپ اول، ۱۴۰۸ ق. ج ۱۴، ص ۱۸۱٫
[۱۰] . کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، ۱۳۶۵، ج ۵، ص ۳۳۲٫
[۱۱] . نور/۳۱ ـ ۳۳٫
[۱۲] . ر.ک: مطهری، مرتضی، نظام حقوق زن در اسلام، قم، انتشارات صدرا، ۱۳۶۹، ص ۲۱ ـ ۵۲؛ مکارم شیرازی، ناصر و همکاران، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، ۱۳۶۷، ج ۱۴، ص ۴۳۶ ـ ۴۶۸٫

سایت بهترین خبر


نوشتن دیدگاه

لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ما، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4.تمامی دیدگاه های منتشر شده در بهترین خبر مورد تایید سایت بهترین خبر نبوده و فقط نظر شخصی کاربران می باشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

جای عدد خالی را پر کنید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.


IP Blocking Protection is enabled by IP Address Blocker from LionScripts.com.