جدیدترین مطالب سایت
خانه » سلامت » سلامت زنان » توصیه های غذایی به زنان باردار

توصیه های غذایی به زنان باردار

بهترین خبر – در رژیم غذائی زن باردار، قد، وزن، سن، فعالیت جسمی، سلامتی و درگیری های روحی و روانی زن باردار باید در نظر گرفته شود.

–          رساندن وعده های غذائی به 4 تا 6 نوبت در روز و کم کردن حجم غذا در هر وعده، در ساعات معین غذا خوردن، آهسته خوردن و جویدن کامل غذا، استراحت کردن چند دقیقه قبل و بعد از خوردن غذا توصیه می شود.

–          کلیه زنان باردار باید روزانه سه لیوان شیر و یا از جایگزینر های آن مانند: ماست، کشک و دوغ استفاده کنند.

–          زنان باردار نوجوان روزانه 5 تا 6 لیوان شیر و یا از جایگزین های آن استفاده نمایند.

–          زنان باردار باید روزانه 5 واحد از میوه ها و سبزی های خام و پخته سبز تیره و زرد که حاوی ویتامین (C) و ویتامین (A) هستند استفاده کنند.

–           روزانه 120 تا 180 گرم گوشت قرمز یا ماکیان و یا ماهی و تخم مرغ استفاده نمائید، و یا جانشین آنها مانند: انواع حبوبات استفاده کنید.

–           روزانه بیشتر از 7 واحد نان و غلات استفاده نمائید، ترجیحا حاوی سبوس و یا از دانه های کامل باشد.

–           مادران باردار باید روزانه 6 تا 8 لیوان آب سالم بنوشند.

–          نخوردن غذا های سنگین و پرچرب و غذاهای ناسازگار با مزاج، خواب کافی در شب و مراجعه منظم به دندانپزشک از سوء هاضمه تا حد زیادی می کاهد.

–          مصرف غلات سبوس دار و غلات همراه با حبوبات ( مانند عدس پلو، لوبیا پلو) مفیدتر است.

–          چنانچه خانم های باردار در طول بارداری و بخصوص در سه ماهه آخر به اندازه کافی وزن اضافه نکرده باشند می توانند از نان، برنج، ماکارونی، سیب زمینی و چربیها بیشتر استفاده کنند. خانم های باردار باید توجه داشته باشند که افزایش ناگهانی وزن خطرناک است و به محض مشاهده افزایش وزن ناگهانی و ورم دست و صورت به پزشک مراجعه کنند.

 بارداری

–          مادران باردار که به شیر عدم تحمل دارند و گیاهخوار هستند می توانند از منابع گیاهی کلسیم دار مانند: بادام، فندق (3 قاشق غذا خوری)، سبزیهای برگ سبز مانند: پونه خشک، برگ مو، کلم، لوبیا، سویا و نخود (3 تا 5 واحد) بدست آورند.

–           در زنان باردار که مبتلا به فشار خون نیستند عدم مصرف نمک توصیه نمی شود. زنان باردار سالم نباید روزانه کمتر از 2 – 3 گرم نمک مصرف نمایند. این نمک باید حتما از نمک ید دار باشد تا نیازهای مادر مربوط به ید نیز برطرف شود.

–          مادر باردار باید روزانه 6 تا 8 لیوان آب سالم بنوشد، که شیر و آب میوه نیز جزء آن محسوب می شود. نوشیدنی مای کافیئن دار جزء آن محسوب نمی شود.

نویسنده: فاطمه کیانی وحید

اختصاصی سایت بهترین خبر

BehtarinKhabar.ir


نوشتن دیدگاه

لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ما، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4.تمامی دیدگاه های منتشر شده در بهترین خبر مورد تایید سایت بهترین خبر نبوده و فقط نظر شخصی کاربران می باشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*