جدیدترین مطالب سایت
خانه » سلامت » سلامت روان » بیش‌فعالی و hyperactive دو مقوله متفاوت در کودکان

بیش‌فعالی و hyperactive دو مقوله متفاوت در کودکان

بهترین خبر – آموزش‌های بیش از حد به کودکان باعث نابودی کودکان می‌شود و در حال حاضر در تمام کشورها آموزش‌های رسمی‌ برای کودکان زیر شش سال منسوخ شده است.

بهترین خبر

بیش‌فعالی و hyperactive دو مقوله متفاوت در کودکان

کودکان نباید تحت آموزش‌های رسمی‌و مستقیم قرار گیرند زیرا این امر باعث فاصله گرفتن کودک از کودکی‌اش می‌شود. کودکی که از کودکی خود فاصله بگیرد و لذت کودکی را تجربه نکند، در نوجوانی و بزرگسالی به دنبال جبران عقده‌های انباشته شده خود در دوران کودکی گرایش می‌یابد.

در گذشته فضای خانه‌ها بزرگ و امکان تحرک و بازی برای کودکان فراهم بود، به علت بزرگ‌تر بودن فضای خانه‌ها فعالیت کودکان خیلی به چشم نمی‌آمد در حالی که در حال حاضر به دلیل آپارتمانی و کوچک شدن فضای منازل، کودکان با انجام کوچک‌ترین تحرکی مورد سرزنش قرار گرفته و برچسب بیش‌فعال می‌گیرند.

بیش‌فعالی و hyperactive دو مقوله متفاوت است در حالی که اغلب این دو موضوع متفاوت نزد عوام یکسان تلقی می‌شود.

hyperactive کسانی هستند که بیش از همه فعالیت داشته اما قدرت تمرکز خوبی دارند در حالی که بیش‌فعال‌ها علاوه بر اینکه فعالیت بیش از حد دارند، قدرت تمرکز هم ندارند.

بیش فعال‌ها به هیچ عنوان نمی‌توانند یک جا ثابت بمانند در حالی که در خانه می‌توانند بازی‌های کامپیوتری، نقاشی و اقداماتی از این دست داشته باشند.

اگر برای مثال کودک نمی‌تواند در مهدکودک بنشیند در حالی که در خانه این رفتارها را ندارد به هیچ عنوان نمی‌توان گفت بیش‌فعال است زیرا بیش فعال‌ها بیش از ۲، ۳ دقیقه قادر به کنترل خود نیستند.

همواره در طول تاریخ افراد موفق کسانی بودند که کودکی متفاوتی داشتند و این تفاوت‌ها مبنی بر بی‌ادبی، ناتوانی و… نیست، در حال حاضر والدین به دلیل تک فرزندی، نگرانی و دغدغه‌ای بیش از حد داشته و عمدتا برای جلوگیری از آسیب کودک و تربیت صحیح آن، اقدام به کنترل بیش از حد کودک خود می‌کنند.

والدین با کنترل بیش از حد کودک تصور می‌کنند که کودک موفقی تربیت خواهند کرد، در حالی که کنترل بیش از حد کودک دقیقا نقطه مقابل خلاقیت و موفقیت کودک است.

کودکانی که کارهای تکراری انجام می‌دهند و دائما در حال تکرار فعالیت‌های یکسان و مشابه هستند خلاقیت کمتری داشته در حالی که به کودکانی که واقعا در حال کنجکاوی هستند اگر فرصت بروز هیجانات داده شود، انسان‌های موفقی می‌شوند.

کارمندان عموما افراد خلاقی نیستند زیرا می‌توانند از ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر در محیطی ثابت کار کرده و در نهایت منتظر بازنشستگی و بیمه و عوامل این‌چنینی باشند، انسان‌های موفق کسانی هستند که در زندگی‌شان از فضای ثابت و راکد فاصله می‌گیرند.

باید بدانیم انسان‌هایی که فعالیت بیش از حد یا مختلف دارند بالاخص کودکان زیر ۶سال نشانه اختلال یا hyperactive بودن، نیست.

بیش فعالی اختلال است در حالی که بسیاری از کسانی که ما تصور می‌کنیم بیش‌فعال هستند در واقع بیش فعال نبوده و باید بدانیم اگر اثبات شود که کودک دارای اختلال بیش فعالی است، راه‌حل آن در سن پیش از دبستان قرص‌درمانی نیست، بلکه رفتاردرمانی است.

اگر با این کودکان مدارا شود می‌توانند در آینده موفق شوند و اگر با آنها مدارا نشود، ممکن است در آینده به انسان‌های بزهکار تبدیل شوند. hyperactive هم اگر شدت خیلی زیادی داشته باشد به طوری که باعث آسیب رساندن به دیگران شود اختلال است.

باید به کودکان فرصت تخلیه هیجانات و انرژی‌ها را داد، زمانی که فرد در کودکی تخلیه شود حتی اگر بسیار پر تحرک باشد درزمان بزرگسالی نسبتا آرام می‌شود اما برعکس وقتی که به فرد در کودکی اجازه تحرک داده نمی‌شود، در بزرگسالی آن را جبران می‌کند.

وقتی کودک در کودکی تخلیه هیجانی شده باشد باعث می‌شود در بزرگسالی آرام‌تر شود زیرا نیازهای آن در کودکی برطرف شدن است، اما سرکوب کردن نیازهای کودک باعث ایجاد مشکلات بسیار زیاد آن در بزرگسالی می‌شود.

تمام روانشناسان معتقدند که تمام مشکلات دوره بزرگسالی ریشه در کودکی دارد، مهم‌ترین آن از لحظه تولد تا پایان شش سالگی است زیرا این دوره سنی هم می‌تواند آسیب زننده باشد و هم کمک کننده؛ زیرا ۶۰ درصد از شخصیت کودک در زیر شش سال و ۲۰ درصد تا پایان دبستان و ۲۰ درصد آن هم به سختی در بزرگسالی شکل می‌گیرد.

مقابله با اختلال بیش‌فعالی در حوزه خانواده نیست و کار تخصصی مشاور کودک است و والدین باید از دارو درمانی بپرهیزند و در واقع باید مشاور کودک به تشخیص خود، راهکارهایی به والدین داده تا کودک بیش فعال کنترل شود.

تشخیص بیش‌فعالی و همچنین سایر اختلالات برای سنین زیر شش سال بسیار سخت بوده و قابل تشخیص نیست و نمی‌توان به گفته یک روانشناس اکتفا کرد زیرا ما نمی‌توانیم سریع به کودکان برچسب اختلال روانی بزنیم.

۸۰درصد کسانی که ما فکر می‌کنیم بیش فعال هستند، در واقع نیستند و ما چون بی حوصله‌ایم ، خسته‌ایم و اعصاب نداریم ، سریع برچسب بیش‌فعالی به کودک می‌زنیم برای مثال قرص ریتالین می‌دهیم و ما باید بدانیم که استرس را از کودکان بگیریم نه به آنها برچسب زده و استرس بدهیم.

در ارتباط با این باور غلط والدین درخصوص کودکان که باید «حرف گوش کن» باشند باید گفت: والدین گمان می‌کنند کودکان باید حرف آنان را گوش کنند در حالی که قرار نیست کودک زیر شش سال حرف کسی را گوش دهد، بلکه والدین باید از زاویه دید کودک دنیا را ببینند و اگر بخواهیم کودک را خوب تربیت کنیم، باید همانند کودکان و از زاویه دید آنها ببینیم. کودک بیش فعال باید از طریق ورزش و تغذیه و کنترل بازی در کامپیوتر و… بدون مصرف دارو درمان شود./ مهدی بیاتی – روان شناس کودک


نوشتن دیدگاه

لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ما، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4.تمامی دیدگاه های منتشر شده در بهترین خبر مورد تایید سایت بهترین خبر نبوده و فقط نظر شخصی کاربران می باشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

جای عدد خالی را پر کنید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.


IP Blocking Protection is enabled by IP Address Blocker from LionScripts.com.